zondag 10 juni 2007

Workshop songwriting

Sinds een half jaar geef ik regelmatig workshops op basis- en middelbare scholen. Enorm uitdagend werk waarbij je alles uit de kast moet trekken om iedereen aan het zingen te krijgen.

Onderstaande tekst komt uit mijn folder "workshop songwriting" die ik op scholen verspreid

workshop songwriting (10 tot 100 jaar)

Het doel van de workshop is om kinderen kennis te laten maken met creativiteit in de muziek; d.w.z. zelf een tekst schrijven en die vervolgens ook zingen, en merken dat dat leuk is. Een ander doel is het verleggen van grenzen. “Ik kan niet zingen” bestaat namelijk niet. Veel (oudere) leerlingen vinden het moeilijk om te zingen waar hun klasgenoten bij zijn. Dat is te kwetsbaar. Ik probeer een sfeer te creëren waarin we over de kwetsbaarheid heenstappen en ontdekken hoe leuk het is om samen een lied te zingen.

wat gaan we doen?

In één les-uur gaan we van 0 tot 100% met de leerlingen. Iedereen schrijft één couplet van het lied. Hierbij gaan we kort in op het rijmen. Als iedereen een tekst heeft kiezen we de leukste coupletten uit en worden de leerlingen verdeeld over drie groepen. Ik pak mijn accordeon erbij en nu moeten we toch echt gaan zingen! Ik speel de refrein tekst (die ik vooraf heb geschreven) voor en studeer deze met de leerlingen in. Vervolgens gaan we kort in op de structuur van een lied; we bepalen de volgorde van de coupletten en de groepjes. Dan gaan we het lied spelen. Elke groep zingt twee coupletten samen. Daarna zingen we samen het refrein om naar groep twee te gaan die twee coupletten zingt. Daarna weer samen het refrein etc. tot iedereen geweest is.

Soms komen er werkelijk geniale teksten uit de leerlingen. luister hier naar een van de resultaten van zo'n "workshop songwriting"












voor een kostenspecificatie kunt u contact opnemen met info@willemwiebe.nl