donderdag 2 augustus 2007

Het schrijven van een liedje


Sommige liedjes doen er maanden over om te worden wat ze zijn; je hebt een goed idee en je komt tot een eerste couplet en refrein maar verder weet je niks sterks te bedenken. Soms is de koek op en blijft het bij een leuk idee. Soms moet je liedje ook wat langer rijpen in je hoofd en is het na weken zwoegen pas klaar.

Heel af en toe lukt het me om een liedje in een haal af te schrijven en dat maakte ik vandaag mee!

Het begon met het idee. Dat had ik van Jean van La Lue. Hij zei, de avond voordat we vertrokken: "Laat mij maar slapen morgen, ik word pas wakker als jullie terug zijn".

De zin ik word pas wakker als je terug bent is (in mijn mening) een schitterend uitgangspunt voor een liedje. De zin is ook sterk, d.w.z. hij zegt veel, in begrijpbare "kleine" woorden en is ook op meerdere manieren interpreteerbaar.

Dit is het (tekstuele) resultaat; ik zal later ingaan op bepaalde keuzes die ik heb gemaakt tijdens het schrijven van deze tekst.

Ik Word Pas Wakker Als Je Terug Bent

Nog een laatste nacht daarna wordt alles anders
Je koffers staan al klaar in de gang
En het is niet dat je me verlaat
Of voor eeuwig weggaat

Toch zal ik je missen, ook deze keer
Men zegt dat dat wel went, maar ze zeggen zoveel
Leg mij nog een keer in bed
Laat me slapen als jij vertrekt

Ik word pas wakker als je terug bent
Ik word pas wakker als je terug bent

Lief vouw je lichaam nog een maal om me heen
Laat me wegdromen, dat lukt jou meteen
Fluister zacht in mijn oor
Zodat ik het bijna niet hoor

Ik hoop dat de tijd vliegt daar in dromenland
Dat er van alles is, om te zien en te doen
Verlies je geur in ons bed
Laat me slapen als jij vertrekt

Ik wordt pas wakker als je teug bent
Ik wordt pas wakker als je teug bent
Ik wordt pas wakker als je teug bent
Ik wordt pas wakker als je teug bent
Met de hoofdzin heb je eigenlijk ook het verhaal al in handen; ik word pas wakker als je terug bent suggereert een scheiding van twee personen, en daarnaast het slapen van de hoofdpersonen.

Daar maak ik in mijn hoofd een verhaaltje van. Dit liedje gaat bijvoorbeeld over een verliefd stelletje waarvan er een van de twee om de zoveel tijd een maand naar het buitenland moet voor zaken. De ander weet dat alles weer goed komt, ze zijn al een tijdje bij elkaar, maar vindt zo lang van elkaar toch wel erg moeilijk. Misschien gaat de tijd wel sneller als je lekker blijft slapen zolang de ander weg is.

Via dit verhaaltje vul ik de coupletten met tekst. Zo bepaal je ook de opbouw van het liedje. Het zou het zonde zijn om te beginnen met ik word pas wakker als je terug bent als je de mogelijkheid hebt om die zin wat meer mee te geven door twee voorgaande coupletten.

In die twee coupletten schep je de voorwaarden voor de impact van de hoofdzin. De karakters worden (in dit geval zeer beperkt) neergezet en er wordt een verhaal verteld over een breuk van een relatie die later een tijdelijke scheiding blijkt te zijn.

Het is de laatste nacht voordat de ander vertrekt. Laat me slapen als jij vertrekt is in dat geval vreemd, omdat je normaal gezien afscheid neemt. Hierna volgt meteen de verklaring; Ik word pas wakker, als je terug bent. Nu begrijpt de luisteraar (als het goed is) het verhaal van het liedje en kun je je verhaal verder uitbreiden.

Zo laat ik de hoofdpersoon in slaap sussen om vervolgens in dromenland te belanden.
Nu terug naar het refrein (en de hoofdzin) van het lied en we zijn tekstueel rond.

Het grote gepuzzel aan een liedtekst is dat 'ie goed loopt op de ritmiek van de muziek.* Ook ontkom je hier en daar niet aan rijm.

Je kan ook letten op klanken van woorden, of klinkers. zo zit in de zin lief vouw je lichaam nog een maal om me heen bijvoorbeeld lief lichaam | lichaam een maal | maal om me heen

* zonder muziek is daar weinig van te zeggen, binnenkort dus de muziek erbij...
* je kan vanaf nu een live uitvoering zien van Ik Word Pas Wakker Als Je Terug Bent