woensdag 29 augustus 2007

Fantasie met 40 kleuters

Vandaag was ik op een basisschool in Tilburg om een proefworkshop muziek te geven. In de gymzaal hing ik de Fantasie-tekeningen aan het klimrek en stalde ik mijn instrumentarium uit. Om half twaalf zaten de banken vol met zo'n 40 kleuters die geïnteresseerd naar mijn accordeon keken. We konden beginnen met het Fantasie-lied!

Zo'n lied leren gaat meestal niet zo snel, maar met plaatjes erbij gaat het heel makkelijk, kijk maar naar de foto.

(fragment Fantasie)
Je kan vliegen als een vogel,
Je kan zwemmen als een vis,
Je kan de koning zijn van een kasteel in je fantasie

Na een 25 minuten hadden we twee coupletten en een refrein ingestudeerd. Ondertussen had iedereen wel een sambabal of een tamboerijn bespeeld. De laatste vijf minuten: iedereen van de banken af, dansen, springen en tamboerijnen zo hard als je kan!

De workshop beviel goed, dus ik kom vlak voor carnaval terug voor twee workshops per kleuterklas en een einduitvoering. Dit jaar is circus het thema van het kleuter-carnaval; Ik ga dus proberen een mooi circus-lied te schrijven...

meer over workshops