maandag 17 september 2007

Terug naar het begin...


Vanochtend had ik een afspraak met Mark Söhngen in Nijmegen. De zanger & accordeonist van Captain Gumbo maakt prachtige kindervoorstellingen, schrijft muziekboeken met muziekstijlen van over de hele wereld en Geeft goedbezochte workshops waarin hij speelt op alle mogelijke accordeons.

En, ik ben er best trots op, Mark is mijn leraar geweest.

Er was een moment dat ik die accordeon het liefst bij het grof vuil wou zetten. Ik was 15 en was die Eurovisie-songfestival deuntjes die ik op kreeg van de muziekschool beu. Ik had geen plezier meer in muziek maken. Gelukkig was mijn papa gedreven in het zoeken van een nieuwe leraar.

De lessen bij Mark waren, voor mij, een openbaring en gaven me het plezier weer terug. Muziek werd iets wat je zelf kon maken, iets waar je creatief mee kan zijn. In plaats van de noten uit boekjes na te spelen speelde ik Mark's melodiën op gehoor na en begon ik met het schrijven van liedjes, zowel Nederlands- als Engelstalig.

Het is nu zo'n tien jaar geleden dat ik voor het eerst bij Mark thuis kwam voor mijn eerste les. Alles lijkt nu net iets kleiner, maar het is er een gezellige boel. De keukentafel waaraan we samen jamden staat een kwartslag gedraaid, maar het is dezelfde tafel.

En net als toen, accordeons uit de koffer en spelen maar!