donderdag 13 september 2007

6 haren 6 snaren met een nieuw microfoontje


Een accordeon is een lastig instrument om uit te versterken. De gevoelige microfoontjes die ik gebruik leveren snel feedback op. Feedback is een hoog piepend geluid wat ontstaat als een microfoon zijn eigen signaal op pikt en opnieuw uitversterkt.

Tot twee jaar geleden speelde ik met een intern systeem, d.w.z. microfoontjes in de accordeon. Omdat dat een blikkerig geluid opleverde ben ik op zoek gegaan naar een alternatief met beter resultaat. Mijn nieuwe AKG systeem is extern en levert aanzienlijk mooier geluid op. Het zijn twee zwanenhals-microfoontjes die ik op mijn accordeon plak aan de kant van de toetsen. Via een voorversterkertje met een batterij gaat het signaal door de XLR kabel naar de mixtafel.

Als je met een band speelt heeft het over het algemeen geen zin om je bassen uit te versterken; daarmee zit je de bassist alleen maar in de weg. Nu ik niet meer met mijn bandje speel en solo optreed kan ik die bassen goed gebruiken.

En nu heb ik een nieuw condensator-microfoontje, een klein speldenknopje wat de lage tonen van mijn bassen prachtig opvangt en samen met mijn AKG systeem zorgt voor een mooi gebalanceerd geluid.

Mijn eerste try-out tijdens 6 haren 6 snaren in café Lambiek te Tilburg was meteen de vuurdoop voor mijn nieuwe microfoontje. En volgens mij klonk het best aardig, zo met de basjes erbij...