maandag 18 juni 2007

Het einde van wieb



Onderstaand fragment komt uit de eerste wieb biografie, begin 2005:

De ontstaansgeschiedenis van Wieb begint in September 2003; Willemwiebe en Tim beginnen als akoestisch duo met het schrijven en arrangeren van Nederlandstalige muziek. Rond januari 2004 groeit dit duo met de komst van Rens en Dennis uit tot een band en er wordt hard gewerkt aan een live-set voor een eerste optreden.

Dit eerste optreden vindt 6 maart 2004 plaats in het uitverkochte CVA theater in Tilburg en wordt enthousiast ontvangen door het publiek.

Vanaf dat moment raakt de band in een stroomversnelling; er wordt een live DVD gemaakt en de groep reist af naar Terschelling om te werken aan een eerste CD. Samen met de DVD wordt deze CD in een speciale verpakking in eigen beheer uitgebracht onder de naam Wij Zijn Nog Jong / Nog Één Laatste Slok. Er volgen optredens op het Internationale Theater Festival in Amsterdam, het Boulevard Festival in Den Bosch en No Sleep Tilburg.
Ik heb in maart besloten om mijn band wieb op te heffen. Na een half jaar twijfelen heb ik een beslissing durven te nemen en achteraf ben ik blij toe.

Dat wil trouwens niet zeggen dat het een makkelijke beslissing was. Ik had niet alleen met mezelf te maken, maar ook met mijn mede-bandleden. Ik heb ze drie jaar geleden meegesleept in een avontuur waar ik nu opeens genoeg van heb gekregen. Met mijn beslissing heb ik ook voor hen besloten. Weg bandjes-romantiek, dromen over lowlands en top-40 noteringen. Het is gewoon klote.

Maar ik moest wel. Ik wil iets bereiken met mijn muziek. Als je na drie jaar spelen nog steeds nergens bent, doe je blijkbaar iets fout. Na lang piekeren denk ik dat die fout bij mij heeft gelegen. Ik heb me overschreeuwd op de muziek die ik wou maken; ik wou een rocker zijn met rockmuziek maar ik ben gewoon geen rocker.

Toen begreep ik wat ik moest doen. Terug naar de accordeon, terug naar de eenvoud en terug naar mezelf, zonder de context van een drum, bas en gitaar.

En met de keuze om te stoppen met wieb en weer "kleine"liedjes te maken ben ik weer terug bij het begin, kleine liedjes met een grote rol voor mijn accordeon.

Gelukkig heb ik nog goed contact met Rens, Dennis & Tim. Ik ben hun enorm dankbaar voor de mooie optredens en de leuke repetities. Ook weet ik zeker dat we stuk voor stuk veel geleerd hebben van de optredens en de CD-opname's. het is, volgens mij, dus niet voor niets geweest.

Met Tim werk ik nog veel samen, hij heeft o.a. meegewerkt aan de kinder-cd.

Tijd voor nieuwe avonturen. Volg het dagelijks op willemwiebe.nl
foto: fp fotografie